Scott Spark 2018 til Test

Scott Spark 920 - Testet

Scott Spark - Flot er den da i profil - Billeder taget i Tisvildeleje

Scott Spark er den hurtigste XC maskine i verden... Spørg selv Nino Schurter og Jenny Rissveds - De har begge vundet OL-guld på en Spark.

De kørte begge på modellen Scott Spark Ultimate, men selve geometrien er den samme på alle Sparker.

Min testcykel var en Scott Spark 920, og den nyder godt af samme geometri som OL-vindercyklerne.

900 står for at det er en 29", og de 20 betegner udstyrsniveauet.

Cyklen er venligst udlånt af Cykelexperten - Tak for det.

Indtryk....

Overordnet set, er jeg vildt imponeret af Sparken. Bagdæmperen, som er vendt på hovedet, er et kapitel for sig. Scott siger, at de ikke har kunnet gøre dæmpningssystemet bagpå bedre, når dæmperen sad under overrøret, derfor den nye placering.

Ovenstående video er en gennemgang af en Spark 900 2017. Den er dog udstyret med Shimano XTR og Continental X-King dæk, men videoen giver et godt billede af hvordan og hvilke detaljer, der er værd at bemærke på Scott Spark.

Scott Spark i skoven

Scott Spark gør sig til i skoven i Tisvilde Hegn

Twinlock: En fantastisk opfindelse

Twinlock-systemet fungerer rigtig godt til de Danske spor, hvor bakkerne ofte ikke er særlig lange, og det samme med nedkørsler - Har du prøvet at køre Geel Skov?... så ved du hvad jeg mener.

Twin Lock Scott Spark 920

Den geniale opfindelse: Twin Lock - Her kan du låse begge dæmpere i 3 trin

På min egen MTB skal jeg ned på dæmperen og justere, så jeg plejer at køre op til Rude Skov, medmindre det skal være hurtig smuttur.

Til gengæld giver Twin Lock et kabelhelvede uden lige. Er du til stramt og ryddeligt cockpit, så skal du nok vælge en anden producent end Scott, da de smider deres Twin Lock System på alle deres Full Suspensions op til 140mm vandring. 

Kabelhelvede Scott Spark

6 kabler - Jeg havde lidt udfordringer, med at skulle vænne mig til alt det man skulle betjene med venstre hånd - Men det tog ikke en halv time, så havde jeg vænnet mig til det...!

Kan du til gengæld se bort fra fra kabelrodet(jeg vænnede mig hurtigt til det), så har du en af de bedste opfindelser siden pølse med brød 😉

Stel i carbon, bagstag i aluminium

"Min" Scott var med carbonstel og bagstag i aluminium. En sikker kombo, da mange cykler med carbon bagstag er flækket, og producenterne har været nødsaget til at erstatte stellene på egen regning. Jeg er en af dem, der har en cykel, med bagstag i carbon *gyse*

Aluminium Bagstag Scott Spark 920

Det sikre valg - Bagstag i aluminium

GX Eagle - 1x12 gear med monster udveksling

GX Eagle 12 speed - Skifter fantastisk, og du mangler aldrig gear - Ihvertfald ikke i DK. Jeg prøvede på intet tidspunkt på mine testture at der var noget, som ikke kunne køres.

Her har SRAM slået et homerun. På min egen har jeg Shimano XT 1x11 med 11-42 tænder.

Her kan jeg godt løbe tør for lave gear... Min klinge foran er 34 tand, så en udskiftning til 32 kan være det er det, der skal til.

GX Eagle 1x12 - SRAM

SRAM GX Eagle - Monster udveksling på 10 x 50 tænder

SRAM skifter som Hans i Grete... 😉

Som altid er Gear fra SRAM stramme og præcise i skiftene. SRAM bruger en stærkere fjeder i bagskifteren, som resulterer i du skal bruge flere kræfter til at skifte.

Shimanos fjeder i bagskifteren er ikke helt så stram, hvilket kan være godt når du har kolde fingre eller bare morgenhænder... Det skal dog ikke afholde dig fra at købe en cykel med Shimano, forskellen er dog ikke andet end noget man bemærker når man lige skifter fra den ene cykel til den anden.

Men jeg synes du skylder dig selv at prøve Eagle - Lur mig om Shimano ikke har noget lignende på trapperne 😉

FOX Transfer - Velfungerende dropperpost

Jeg havde under testen ingen udfordringer med Fox Transfer, men nu er det jo så heller ikke at forvente under så kort en test. Du skal dog vide, at der er lidt spil i, når den køres fra side til side. Det er dog ikke noget jeg bemærkede når først musikken spillede.

Min dropper, som er en Race Face, har dog ikke dette "slør". Til gengæld skal den resettes en gang imellem. Ingen dropper uden udfordringer...!


Måske du kunne være interesseret i min artikel om dropper posts


Svingglad XC/Trail cykel

Jeg vil kalde cyklen en svingglad XC-cykel, som gør et godt job i brydningszonen mellem Cross Country(XC) og Trail.

Baggrunden for at jeg kalder den en svingglad XC-cykel, er at min egen trail-cykel, som også har 120mm. vandring, kan køres en anelse mere aggressivt i bearms(højsving).

Sparken havde en tendens til at køre "for langt", men ikke som en XC-cykel. Dvs. den falder lige ned i en kategori, hvor rigtig mange nye cykler rammer - ½ XC og ½ Trail.

Hjulene er lettere og fælgene bredere end mine egne. Det er godt nok ikke meget, men lidt har også ret. Det er ikke specielt mærkbart, men man fornemmer lidt mere kontrol, og kan køre ved lidt lavere dæktryk uden at risikere at dækket krøller ind under fælgen.

Scott Spark Hund Strand

Jeg stødte på en MTB-nørd som jeg selv, der var ude at gå tur med sine hunde. Vi fik os en god lang snak om mountainbikes - Og han var så sød at tage et billede af mig med en af hans hunde.

Det bageste dæmper absorberer på fineste vis de mindste bump. Derudover er dæmperen dejlig progressiv; jeg var ikke ude for at jeg bundede den ud. Dette kan skyldes at jeg kørte med for højt tryk i dæmperen, men jeg kan godt lide at køre forholdsvis aggressivt.

Dæmperen er en Fox Float Evol(ution). Evolution betyder, at her er et ekstra luftkammer i dæmperen. 

Dette gør at dæmperen er såkaldt progressiv. Hvilket betyder, at den er meget følsom i udstrækt tilstand. Dvs. den første tredjedel er den meget følsom, hvilket kan oversættes til fin absorbering af de mindste bump.

Pga. det ekstra store luftkammer, vil dæmperen være progressiv, hvilket vil sige, at den bliver hårdere og hårdere, des længere den bliver presset sammen. Jeg må sige, at det fungerer glimrende, eftersom jeg ikke én eneste gang bundede ud. På min egen har jeg justeret dæmperen, så den bunder ud et par gange når jeg kører mine lokale spor.

Derudover er der trådet. Jeg følte næsten(også kun næsten), at jeg kørte på en hardtail. Det er selvfølgelig også lidt af et kvalitetsstempel, at en lettere version har vundet OL - og linket/systemet kommer altså alle Spark modellerne til gode!

FOX Nude Evolution Float Suspension

Scotts "nye" patenterede suspension-/dæmpersystem scorer i min bog 9,5/10

Shimano SLX Bremser

SLX-bremserne vil jeg vurdere til at bide middel - Men forbremsen hylede lidt. Det er jeg sikker på den holder op med, når den er slidt til.

Man kan jo næsten heller ikke være bekendt at klandre Scott hyleriet, da det jo er Shimanos bremser - Scott har bare monteret dem på mountainbiken. 

Konkurrenterne

De mest direkte konkurrenter er Specialized Epic, Cannondale Scalpel og Trek Top Fuel(har jeg glemt nogen?), men de kommer alle med 32 mm. forgaffel, og kun 100mm vandring.

Sparken har 120mm. vandring og 34 mm. forgaffelben. Derudover har Sparken en kronrørsvinkel på 67 grader, som gør den mere trail-agtig og legesyg. Til sammenligning har en Specialized Epic 69,5 grader.

Så skal du have en xc raket, som også kan lidt sjov og ballade, så skulle du tage at kigge på Spark.

Priser fra knap kr. 13.999 til kr. 49.999

Du får adgang til den lækre geometri, og det geniale Twin Lock system over den fantastiske stødabsorbering i Scotts nyudviklede dæmpersystem til at få en smag af OL-guld. 

Lige gyldig om du køber en Spark 960 til kr. 13.999 eller topmodellen til kr. 49.999, så får du samme features som de bedre modeller får gavn af.

Se også Scott Spark 930 eller 950, som lige nu er på tilbud - Spar hhv. 13% og 22%!

Du finder et stort udvalg af Scotts Spark 2018 hos Cykelexperten.

Scott Spark 2018 til Test
4.8 (95%) 4 votes