MTB Lygter Test Kina Bedste Lygter til Nattekørsel

Bedste MTB Lygter 2018

MTB Lygter Test Kina Bedste Lygter til Nattekørsel

Hvad får jeg ud af at læse artiklen?

Du får en grundig gennemgang af de bedste MTB lygter i 2018; flere af lygterne har vundet tests rundt omkring i Europa, og så giver jeg dig mine egne erfaringer med nattekørsel som du kan bruge til inspiration, hvis du skal ud og erhverve nye kraftige cykellygter til din mountainbike.

Continue Reading
Cykelholdere til Bil, Anhængertræk og bagklap

Cykelholdere til Bil | Anhængertræk & Bagklap

Cykelholder til bil - Anhængertræk, tag og bagklap

Viden om cykelholdere?

Jeg har trawlet markedet for cykelholdere til bil, og har oparbejdet en viden om emnet, som jeg her vil dele med dig, så du kan beslutte hvilken cykelholder, der er rigtig til lige netop dit behov.

Estimeret læsetid: 12 min.

Du kan forvente …

…at få en komplet guide til køb af cykelholdere. Herunder de detaljer du skal være opmærksom på, mine erfaringer og test med køb og anvendelse af min nye Thule Cykelholder af typen RideOn. Derudover de 11 mest populære og bedste cykelholdere inden for hver deres kategori.

Alle cykeltyper er dækket ind

Artiklen er ”universel” i den forstand, at lige gyldig hvilken cykel(MTB, almindelig- eller landevejscykel) du har behov for at fragte, så klarer alle cykelholdere jobbet fint.

Hvad angår elcykler, så er vægten en afgørende faktor for, hvor meget cykelanhængeren kan klare. Derfor er det kun visse modeller, der er godkendt til elcykler - Se cykelholdere godkendt til elcykler

Cykelstativet – En gyserhistorie der endte lykkeligt

Jeg har i de 10+ år jeg har haft mountainbikes, fragtet dem rundt i det ganske danske land, på et cykelstativ af saksetypen fra Basta. Og ja, det er i bund og grund et cykelstativ til bilen, der bedst egner sig til korte ture med 1 cykel. Holdbarheden af en 10 år gammel cykelholder af saksetypen, er i mine øjne tvivlsom(der er vist noget der hedder metaltræthed).

Jeg gav kr. 159,- for sakseholderen, og ”Stativet” har gjort det godt igennem årene. Jeg har haft op til 3 mountainbikes monteret bag på bilen *GYSE*… Men da vi skulle til Fyn og køre Skovhuggeren i sidste måned ved Svendborg, kørte vi over broen i stiv sidevind. DET var scary!

Lige præcis på det tidspunkt var det, at jeg besluttede mig for at investere i en (rigtig) cykelholder. Jeg har gennemtrawlet markedet for cykelholdere til mine mountainbikes, og har ledt vidt og bredt ud fra kriterier som kvalitet, holdbarhed, pris mv.

Grundig research af cykelholdere

Når jeg skal købe på nettet, er jeg grundig i min research. Det betyder ofte ret mange timer foran computeren, med at læse tests og anmeldelser; danske som udenlandske. Al denne viden om cykelholdere, kan jo ligeså godt komme dig til gode. 

Derfor denne artikel om mine erfaringer, overvejelser og hvad du skal være opmærksom på, når du skal købe cykelholder til din MTB, landevejscykel og/eller almindelige cykler.

Cykelholder til 2 eller 3 cykler(eller 4)?

Jeg kan allerede nu godt afsløre at mit valg faldt på Thules RideOn til 3 cykler. Efter jeg fandt den rette kombination af kriterier til mit behov, var mine overvejelser om det skulle være til 2 eller 3 cykler.

Jeg har meget sjældent brug for at fragte 3 cykler, men da det primært er mountainbikes, som er bredere end almindelige cykler og landevejscykler, valgte jeg den store model, så 2 mountainbikes kan monteres i yderpositionerne, så de - gud forbyde det - ikke gnider op ad hinanden.

Jeg fandt Thule RideOn billigst hos Cykelpartner – Du får en grundig gennemgang cykelholderen i detaljer længere nede i artiklen. Men tjek RideOn ud hos Cykelpartner. Jeg gav ca. kr. 2.000 for den, hvilket er en ganske fin pris med mine briller.

Jeg var rigtig meget i tvivl om hvorvidt jeg skulle spendere kr. 600,- ekstra og vælge Thule Euroride 943 til ca. kr. 2.599-. I bagklogskabens klare lys, burde jeg måske have hostet op med de få gryn ekstra.

Det skal dertil siges, at Thule RideOn gør det rigtig rigtig fint inden for mine kriterier, men når jeg skal montere cyklerne, så vil de ikke ”stå stille”. Det gør det lidt bøvlet at få cyklerne på plads. Men altså ikke mere end lidt bøvlet.



Cykelholder til anhængertræk

Der findes grundlæggende 2 typer cykelholdere til anhængertræk; Typen hvor cyklerne står på en platform, og typen hvor cyklerne hænger på et stativ af saksetypen.

Platformsholderen til anhængertrækket

Fordelen ved platformen er at den er meget robust, og nogle modeller kan som regel klare flere kilo sammenlignet med saksetypen, hvor cyklerne hænger. Derudover er der en fastmonteret lygtebom, så du ikke skal stå og fedte med montering af bommen.

God afstand mellem cyklerne er en anden af platformsholderens gode egenskaber. Generelt set er der bedre muligheder for at sætte cyklerne, så de ikke gnider op ad hinanden.

En genial ting med platformholderen er, at det er muligt at vippe den med cyklerne monteret. Dette giver nem adgang til bagagerummet uden at du skal have cyklerne af.

En anden fordel er at man kan fragte andre større genstande som barnevogne og mere firkantede ”varer”. Dvs. det er muligt, at udvide dit bagagerum betragteligt.

Bagdele ved platformen er at den fylder en del og er forholdsvis tung(fra ca. 12 kg).

Det kan også være lidt bøvlet, at montere cyklerne på visse modeller. Jeg har en sakseholder, som ligger fast i bilen til når ungernes cykler skal med - Her er vægten omkring de 4-5 kg.




1. Thule Rideon til anhængertræk

Forhandler: Cykelpartner​

Thule RideOn til 3 cykler er Thules letvægtscykelholder til anhængertrækket.

Cykelholderen vejer ikke mere end 12 kg. hvilket er meget let for en cykelholder til 3 cykler

Holderen kan laste 45 kg. så ingen problemer med at have 3 cykler monteret.

Thule RideOn Cykelholder til anhængertræk

Thule Rideon

Informationer om Thule RideOn:

  • Vægt: 12 kg
  • Vipbar
  • ​Fast lygtebom
  • Lasteevne 3 cykler og 45 kg
  • Maksimum vægt pr. cykel 17 kg.
  • Ikke godkendt til elcykler

Se flere informationer hos Cykelpartner, der lige nu har Thule RideOn til 3 cykler til pt til kr. 1.699,- (Vejledene pris 2.099,-) - Se den her

(Thule RideOn findes også til 2 cykler)


2. Thule VeloCompact 927 Cykelholder

Forhandler: Cykelpartner​

Thules VeloCompact er en mellemmodel, der vejer lidt mere end RideOn ovenfor.

Til gengæld kan den klare hele 60 kg. Cykelholderen har de smarte "gummikroge", der monteres på cyklernes overrør, og holder dem fast i en fin afstand til, at de fleste cykler ikke kommer til at gnide op ad hinanden.

Derudover har holderen gummiremme til at spænde hjulene fast med.

Nemt at montere cyklerne selvom du er alene.

Thule Velocompact 927 Cykelholder til bil

Thule Velocompact 927

Informationer om Thule Velocompact:

  • Vægt: 19 kg
  • Vipbar
  • ​Fast lygtebom
  • Lasteevne 3 cykler og 60 kg
  • Maksimum vægt pr. cykel 25 kg.
  • Ikke godkendt til elcykler

Se flere informationer hos Cykelpartner, der lige nu har Thule VeloCompact til 3 cykler til kr. 3.299,- (Vejledene pris 3.999,-) - Se den her


3. Buzzrack Buzzwing 4 - cykelholder til 4 cykler

Forhandler: Cykelpartner​

BuzzRack er et relativt nyt mærke i Danmark. BuzzRack´s cykelholdere har mange smarte funktioner, til en pris der er noget lavere end tilsvarende cykelanholdere fra Thule.

Denne version er en cykelholder til hele 4 cykler, så du har mulighed for at tage på tur med gutterne eller familien med på cykelferie.

Se videoen herunder, for at få en bedre fornemmelse af cykelholderen:

I modsætning til Thules cykelholdere, følger der et låsekabel, så du kan låse cyklerne fast til holderen.

Derudover er BuzzRack sammenklappelig.

BuzzRack BuzzWing Cykelholder til 4 cykler

Buzzrack Buzzwing 4

Informationer om BuzzRack BuzzWing:

  • Vipbar
  • ​Fast lygtebom
  • Lasteevne 4 cykler og 60 kg
  • Maksimum vægt pr. cykel 20 kg.
  • Ikke godkendt til elcykler
  • Medfølgende lås

Se flere informationer hos Cykelpartner, der lige nu har BuzzRack BuzzWing cykelholder til 4 cykler til kr. 2.449,- (Vejledene pris 3.199,-) - Se den her


4. Atera Strada E-Bike ML - Cykelholder til 2 elcykler

Forhandler: Cykelpartner

Atera Strada E-bike cykelholderen kan fragte 2 el-cykler. Cykelholderen er ideel til par, som ferierer eller bare vil ud i naturen og opdage nye steder, uden at skulle være begrænsede i rækkevidde og af terræn.

Atera Strada E-Bike ML Cykelholder til 2 elcykler

Atera Strada E-Bike ML - 2 cykler

Atera Strada er lavet til lange el-cykler, og kan lastes med op til 59 kg. Også denne cykelholder har en tiltfunktion, så det er muligt, at komme til bagagerummet med cykler monteret. Tiltfunktionen udløses super nemt ved en tråd på en pedal.

Det er muligt at låse cyklerne og cykelholderen fast til bilens anhængertræk.

Se videoen herunder, for at få en bedre fornemmelse af cykelholderen:

Cykelholderen leveres samlet, så den er lige til at sætte på anhængertrækket. Dette bør du sætte pris på, da det kan være noget bøvlet at samle eksempelvis Thules cykelholdere.

Informationer om Atera Strada:

  • Vipbar
  • Fast lygtebom
  • Vægt 16 kg.
  • Lasteevne 2 el-cykler og 60 kg
  • Til lange el-cykler med 23 cm mellem hjulholderne
  • Godkendt til elcykler
  • Medfølgende lås

Se flere informationer hos Cykelpartner, der har Atera Strada cykelholder til 2 el-cykler til kr. 3.895,- (Vejledene pris 4.299,-) - Se den her


Cykelholder af Saksetypen

Fordelen ved saksetypen (også kaldet et cykelstativ til bil) er at den er relativ hurtig og nem at montere på anhængertrækket, og så fylder den ikke særlig meget, så du permanent kan have den liggende i selv et mindre bagagerum. 

Skal du lige have ungernes cykler med hjem fra skolen, er det hurtigt at montere cykelholderen. Flere af saksetypeholderne holder til samme vægt som platformene. 

Cykler en nemme at montere. De skal bare hænges op, og spændes fast.

Bagdelen ved saksetypen er at cyklerne hænger meget tæt op ad hinanden. Så hvis du har en ny ged i stalden, ville jeg nok overveje om en saksetype er den rette.

Den har ikke en fast lygtebom med 3. nummerplade. Dvs. du skal for det første huske, at lygtebommen skal ligge i bilen sammen med sakseholderen.

Derudover kan det være lidt bøvlet, at skulle spænde lygtebommen fast uden på cyklerne.

Husk nu, det er ikke bare ulovligt at køre uden lygtebom med 3. nummerplade, men det udgør også en sikkerhedsrisiko, da de bagvedkørende har svært ved at se bremselysene på din bil. Jeg skal dog ikke sige mig fri for at have kørt uden adskillige gange, men nu ved du det.



5. No Name (Deluxe?) cykelstativ til 2 cykler

OBS: Pænt dårlig kvalitet!

Forhandler: Cykelpartner

Cykelholder af saksetypen, som monteres på anhængertrækket. Cykelholderen er af en bedre kvalitet end min 10 år gamle, så jeg ville ikke være helt så nervøs ved at køre med et par almindelige cykler. 

Du spænder cyklerne fast med gummistropper, og cyklerne hviler på en gummi klods, så de ikke bliver ridsede.

Da denne cykelholder dækker for nummerplade og baglys, så skal du huske at have en lygtebom med 3. nummerplade på når du kører.

Cykelstativ Cykelholder

No Name Cykelstativ til Anhængertræk

Informationer om produktet:

  • Type: 2 cykler
  • Sammenklappelig
  • Vægt 4,7 kg
  • Lille og kompakt, så den kan ligge permanent i bagagerummet

Se flere informationer hos Cykelpartner, der har Cykelstativet til kr. 199,-  Se den her

OBS: Pænt dårlig kvalitet!


6. Thule HangOn cykelholder til 3 cykler

Forhandler: Cykelpartner

Cykelholder af saksetypen, som monteres på anhængertrækket.

Cykelholderen er af langt bedre kvalitet end ovenstående No Name cykelstativ. Her ville jeg ikke være nervøs for at køre med 3 cykler i stiv kuling på Storebæltsbroen.

Personligt ville jeg vælge denne model, så jeg kunne have 2 mountainbikes monteret i yderpositionerne.

Holderen foldes let sammen, men fylder lidt mere i bagagerummet end ovenstående.

Thule Hangon cykelholder 3 cykler

Thule Hangon cykelholder

Se videoen herunder for at få et bedre indtryk af holderen:

Informationer om Thule HangOn:

  • Sakseholder til 3 cykler (2 mountainbikes)
  • Sammenklappelig
  • Vægt 7 kg
  • Cykelvægt 15 kg og maks 15 kg. pr. cykel

Se flere informationer hos Cykelpartner, der har Cykelholderen til kr. 899,- Se den her


7. BuzzRack Buffalo til 4 cykler

OBS: Midlertidigt udsolgt ved forhandler

Forhandler: Cykelpartner

Cykelholder af saksetypen, som monteres på anhængertrækket.

Buzzrack Buffalo har et par esser i ærmet. Det er muligt at montere op til 4 cykler, men mere vigtigt; den er vipbar!

Denne funktion vil du sætte pris på. Når cyklerne er monteret behøver du ikke afmontere dem for at åbne bagagerummet.

buzzrack buffalo 4 cykelholder

Buzzrack Buffalo

Se videoen herunder for at få et godt indblik i Buffalo cykelholderen:

Informationer om BuzzRack Buffalo:

  • Sakseholder til 4 cykler (2+ mountainbikes)
  • Sammenklappelig
  • Anhængertræk
  • 15 kg pr cykel og maksimal vægt på 60 kg
  • Vippebeslag
  • Integreret låsesystem

OBS: Midlertidigt udsolgt ved forhandler

Se flere informationer hos Cykelpartner, der har Buzzrack Buffalo til kr. 1.399 (vejl: 1.599,-) Se den her


Cykelholder til bagklap

Princippet bag en cykelholder til bagklappen er, at holderen fastgøres til bagklappen med en række remme. Disse remme spændes rundt om bagklappen.

Cykelholderen anbefales dog kun hvis der ikke er andre muligheder. Det kræves dog at du har en bil af hatchback- eller stationcartypen.

Fordelen ved cykelholderen til bagklappen er at du ikke behøver investere i et dyrt anhængertræk til kr. 5.000 og opefter. Du kan altså stadig få en cykelholder til en bil uden træk.

Har du en bil med en lavtsiddende nummerplade og lys, vil det være muligt at slippe for den 3. nummerplade og lygtebommen.

Men det er altså sparsomt med fordele.

Bagdelen ved cykelholden til bagklappen er, at remmene kan slide lakken af din bil.

Når du smider cyklerne op, kan du også i højere grad lave ridser på cyklerne, og så er den ikke så stabil som en holder til anhængertrækket.

Derudover yder den ved tunge belastninger et pres på bagruden og du skal være sikker på, at modellen passer til din bil.

Når du skal til dit bagagerum, skal cyklerne afmonteres, som kan være et irritationsmoment.

Er du i tvivl om den passer til din bil, kan du se på Thules købsguide. Her kan du se hvilken cykelholder fra Thule, der passer til din bil.

Det er en god idé, at finde producenternes produktinformation, hvor du samtidig kan se om stativet findes til din bilmodel.



8. Thule ClipOn 9104 Cykelholder til 3 cykler

Forhandler: Dækbutikken

Thule ClipOn er en cykelholder af typen, der kan fastgøres til bagklappen. Cykelholderen kan fragte op til 3 cykler, som spændes fast med gummiremme til cyklernes overrør.

Thule ClipOn 9104 til 3 cykler

Thule Clipon 9104

Cykelholdere til bagklappen har den stor fordel, at de ikke vejer meget i forhold til cykelholdere der skal monteres på anhængertrækket.

Thule ClipOn 9104 er ikke nogen undtagelse, der med sine kun 7,1 kg og let sammenfoldelige stativ, kan ligge i ethvert bagagerum uden at fylde for meget.

Se videoen herunder og få en fornemmelse af hvordan Thule ClipOn monteres:

Informationer om ClipOn:

  • Cykelholder til bagklap
  • Vægt 7,1 kg
  • 3 cykler
  • Unikt strapon system, der ikke ridser bilens lak
  • 15 kg pr cykel og maksimal vægt på 45 kg
  • Cykler kan låses fast med Thule Cable Lock

Se flere informationer hos Dækbutikken, der har Thule ClipOn til 1.099,- Se den her


9. Buzzrack Beetle cykelholder til 3 cykler

Forhandler: Cykelexperten

BuzzRack Beetle er sammenklappelig, og beregnet til biler uden anhængertræk.

Det er muligt, at undgå den 3. nummerplade hvis du har en lavtsiddende nummerplade. Du skal dog stadig være opmærksom på om dine baglygter kan ses.

Buzzrack Beetle 3 cykler

Buzzrack Beetle

BuzzRack Beetle er en super letvægter med sine kun 4,6 kg, og er sammenklappelig.

Informationer om Beetle:

  • Cykelholder til bagklap
  • Vægt 4,6 kg
  • 3 cykler
  • Alle berøringspunkter mellem holder og bil er beskyttet, så ridser og mærker undgås
  • 15 kg pr cykel og maksimal vægt på 45 kg

Se flere informationer og større billeder hos Cykelexperten, der har BuzzRack Beetle til 699,- Se den her


10. Allen Rack 3 til 3 cykler

Forhandler: Spar247

Allen Rack 3 er en universal cykelholder, der kan monteres på almindelige bilers bagklap, på nær dem med glasrude i bagklappen, som eksmpelvis Citroën C1.

Cykelholderen kan monteres på få sekunder, og har en maks lasteevne på 50 kg. Den er ikke godkendt til el-cykler.

Allen Rack cykelholder bagklap Allen 3

Allen Rack 3

Informationer om Allen Rack:

  • Cykelholder til bagklap
  • Vægt 3,5 kg
  • 3 cykler
  • Maksimal vægt på 50 kg

Se flere informationer og større billeder hos Spar247, der har Allen Rack 3 til 649,- Se den her


Cykelholder til tag

Hvis du har tagbøjler, er en anden mulighed at montere cyklerne på taget. Dette er af mange anset som den bedste måde, at montere cykler til bilen. De dækker ikke for lys eller nummerplade, og du kan selv justere afstanden mellem dem. Til gengæld er det i mine øjne lidt for bøvlet til hverdagen, da det ikke er uden besvær, at skulle løfte en cykel på 10+ kilo op på taget uden at få ridset bilen i samme ombæring.

Skal du på ferie, vil jeg gerne give min stemme med, da den ikke skærmer for udsynet og cyklerne er spændt forsvarligt fast.

Derimod skal du nok sluge et par kameler hvad angår brændstofforbruget.


11. Thule ProRide 598 Black

Forhandler: Dækbutikken

Thule Proride er en cykelholder der monteres på tagbøjler på taget af bilen. Har du ikke tagbøjler, skal du købe et sæt. Jeg kan anbefale at bruge denne guide til at se hvilke tagbøjler der passer til din bil - Du finder den her

Thule Proride 598 Black Cykelholder til tag

Thule Proride 598

Cykelholderen er beregnet til én cykel, som kan veje op til 20 kg. Grebene der griber cyklen er store og bløde, så de ikke ridser cyklerne. 

Har momentbegrænser, så du ikke kommer til at overspænde et carbonstel.

Informationer om Thule ProRide:

  • Cykelholder til tag
  • Vægt 4,2 kg
  • 1 cykel
  • Maksimal vægt på 20 kg

Se flere informationer og større billeder hos Dækbutikken, der har Thule Proride Black til 895,- Se den her



Er cykelholderen godkendt til Tyskland?

Er cykelholderen godkendt i DK, så er den også godkendt i Tyskland. Det er altså lovligt for en dansker, at køre med en dansk godkendt cykelholder i Tyskland.

Derimod er det ikke nødvendigvis lovligt for en Tysker.

Lygtebom med Nummerplade til Cykelholder

Du skal huske lygtebom med en 3. nummerplade til din cykelholder, hvis holderen er i vejen for lys og/eller nummerplader.

Specielt fordi, de bagvedkørende ikke i tilstrækkelig grad vil kunne se når du bremser. Har du et par lækre landevejscykler eller mountainbikes siddende på cykelanhængeren, vil selv en mindre påkørsel gøre ondt i et blødende cykelhjerte.

Den 3. nummerplade du skal montere på cykelholderen koster kr. 110 + 38 kr. i fragt.

Du kan bestille den 3. nummerplade hos SKAT her

Du finder en lygtebom hos CykelExperten her

Lås til Thules holdere til anhængertrækket

På Thules HangOn, Thule RideOn og Thule EasyBase kan tilkøbes en lås, så du ikke er nødt til at tage cykelholderen af, når du er væk i længere tid.

Da flere af cykelholderne er store, er det ikke lige til at få den ind i et medium størrelse bagagerum.

Jeg har købt en lås, og den gør i hvert fald, at en evt. tyv(forbandede i……) skal bruge væsentlig længere tid, hvis de skal have din cykelholder med sig. Du finder låsen her

OBS: Du skal som altid sikre dig, at produkterne passer til lige netop din brug. Er du i tvivl, så kan du altid søge information på producenternes side.

Alt godt, Peter

Bedste MTB Hjelm 2016

MTB Hjelme 2018 – De Bedste Cykelhjelme

Jeg har her samlet 5 forskellige MTB hjelme, der er i toppen i diverse tests og anmeldelser, som online MTB-magasiner og bloggere fra rundt om i Europa har foretaget. Jeg giver mit bud på hvilke, der er bedst, og hvilke kvaliteter de besidder, så du har et godt grundlag for at vælge MTB cykelhjelm.

Five Ten Spitfire MTB Sko til Flats

Bedste Five Ten MTB Sko til Flats

Five Ten Freerider MTB Cykel Sko Contact

Hvad får jeg ud af at læse testen/artiklen?

Du får en grundig gennemgang af de bedste MTB Flat Sko i 2018. Derudover, så giver jeg dig mine egne erfaringer med at skifte fra klikpedaler til flats, hvilke fordele(og bagdele), hvor du kan købe dem og hvad du skal være opmærksom på, når du skal ud at købe Five Ten Cykelsko!


Ny MTB - Der skal sgu ske noget nyt

Da jeg fik min nye mountainbike i sommers, skulle der ske noget nyt - Jeg måtte simpelthen prøve hvad al den polimik, der var omkring flats og five ten MTB sko.

Jeg fandt et par five ten, i cyklens farve, og købte et par Nukeproof flat/flade/platforms pedaler i giftgrøn - Lykkelig begav jeg mig ud på en færd med nye sko og flat pedaler. Og har jeg set mig tilbage? Jaeh men det er sgu ikke mange gange.

Min jomfrutur var på Fyn, nærmere betegnet Svendborg.

Jeg husker hvordan jeg var vildt imponeret, af hvor godt de stod fast. Jeg følte faktisk at jeg stod lidt for godt fast til at starte med.

Jeg har dog siden lært, at i modsætning til kliksko, skal man løfte skoen fra pedalen, og ikke bare hive den til siden som jeg er vant til fra mine klik sko. 

Den klare fordel ved flats!

Du har intet problem med at klikke i og ud af pedalen, hvilket giver mere tillid til cyklen, hvilket igen gør, at du kan køre stærkere i de tekniske sektioner af sporet.

En anden fordel; Jeg er blevet langt mere modig når der skal laves tricks som bunny hop, og så er jeg faktisk begyndt at kunne finde ud af at lave manuel - Det er hvor man kører på baghjulet uden at træde rundt på pedalerne og holder balancen.

Designet minder meget om de skatersko, jeg engang gik med. Så medmindre du kun er til laksko, så vil designet formentlig(forhåbentlig) falde i din smag.

Klikpedaler vs. Flats?

Yes sirs, denne religionskrig har været oppe at vende utallige gange på diverse sociale medier og fora. Og jeg vil absolut afholde mig fra at vælge side.

De der fører an i "krigen" er gerne ryttere der er gamle i gårde, og som jeg selv, har kørt med klik det meste af tiden.

"Vi" søger en sjovere måde at køre MTB på, da vi har kørt de løb der skal køres, og mange har investeret i cykler med mere trail-agtige(læs sjove) køreegenskaber.

Her er det så flats kommer ind i billedet - Det var flats de fleste startede ud på, og nu vender tilbage til igen.

Spoiler: Jeg er næsten solgt efter min test af Five Ten!

Five Ten Spitfire MTB Sko til Flats

Mine Five Ten Spitfire MTB Sko - Håber ikke du er sart, da sålerne desværre ikke er rengjort 😉


#1 - Five Ten Freerider Contact MTB Sko 2018

Forhandler: BlackSnow


Five Ten Freerider Elements MTB Sko

Total skaterstil - Ca. alle cykelsko fra Five Ten er i skaterdesign

Contact er den letteste Freeride sko fra Five Ten. Af detaljer kan nævnes en ekstremt blød sål af Mi16 gummi mens skoen stadig er stiv - Høhø 😉

Five Ten Freerider Contact Sål

Som du kan se her, så er forsålen fuldstændig glat - Ekstremt blød, så skoene suger sig fast...!

Ok, lidt seriøsitet er på sin plads. Five Ten har med Freeride Contact formået at give ekstra beskyttelse til tæerne, og samtidig gøre skoen super let. Cykelskoen er opbygget meget stabilt, så den ikke kan vride sig. Lidt ala en mellemting mellem almindelig SPD sko og en løbesko.

Nøgleordene er:

  • Top kvalitet
  • Skabt til lange seje ture eller korte seje ture
  • Komfort i top
  • Innovativ gummisål
  • Sålen gør at du klistrer fast til pedealen
  • Stealth Mi16 gummi
  • Ekstra beskyttelse af tæerne
Five Ten Freerider Pro Dame MTB Sko

Dame specifikke Five Tens - Ja, de fås også til kvinders anatomi!

Ovenstående Five Tens er specifikt lavet til damer - Du finder Five Tens Freerider Pro Dame MTB Sko her hos BlackSnow

Og sidst men ikke mindst, du kan se alle BlackSnows modeller af Five Tens her


#2 - Five Ten Freerider Pro MTB Sko 2018

Engelsk forhandler: ChainreactionCycles (PS: De taler dansk PPS: De har som regel et større udvalg end den danske shop)

Five Ten 5/10 Freerider Pro MTB Sko

De findes i et hav af forskellige designs - Her er det Freerider Pro modellen

Vandafvisende - Passer perfekt til vores klima

Freerider PRO er Five Tens bud på en all-weather cykelsko, som jo for vores bredde grader er det perfekte match. Vores klima er jo kendetegnet ved masser af regn og sol om sommeren til rigtig koldt om vinteren.

Den lave profil gør, at de er yderst komfortable, og ikke mindst lette at rengøre takket være det syntetiske ydre.

Hvis de bliver våde, har de en ultra lav tørretid i forhold til 2017 freerider modellen.

Freerider PRO har en avanceret beskyttelse af tæerne, som du vil sætte pris på om du kører downhill eller XC. 

Du finder Five Ten Freerider PRO hos ChainreactionCycles

ChainreactionCycles har i øvrigt en størrelsesguide i øverste højre hjørne - Den kan du jo også bruge hvis du køber skoene i DK.


#3 - Kæmpe udvalg af Five Tens

Og så finder du et vældigt stort udvalg af Five Ten modeller hos både BlackSnow & ChainreactionCycles

Herunder BlackSnow´s store udvalg - Klik på billedet for at se udvalget:

Black Snow Five Ten MTB Sko

Black Snow har et stort udvalg af Five Ten - Klik her eller på billedet for at komme til udvalget


Herunder screen shot af ChainreactionCycles mega udvalg af Five Ten sko - Klik på billedet for at det kæmpe udvalg

ChainreactionCycles Five Ten MTB Sko

ChainreactionCycles har et seriøst stort udvalg, til relativt fine priser...!


Størrelser på Five Ten Cykelsko

Five Ten skoene er faktisk i modsætning til almindelige cykelsko ret reelle i deres størrelser. Mine er 44, og jeg bruger 43,5-44,5 i almindelige gadesko.

Så jeg vil sige, uden at lægge hovedet på blokken, at du skal bestille dine 5-10(Five Ten) samme nummer, som du bruger i dine almindelige sko.

2 slags Stealth såler

Der findes 2 slags Stealth såler. Den ene slags er, som du ser på mine Five Tens her på ovenstående billede, med mønster. Den anden er med deres mest klistrede(sticky) gummiblanding Mi16, og er uden mønster på forfoden.

Mi16 sålen får du på Five Ten Contact modellerne. Men det er selvfølgelig op til dig, om du vil have den ene eller den anden slags sål.

Vil du ligne Bambi på glatis når det bliver mudret eller vil du bare ligne en halv Bambi på glatis?

Jeg sidder så fast, at jeg nogen gange er i tvivl om jeg nu kører på klikpedaler eller flats - Jeg skal på ingen måde sige, at det er dårligt, at sidde så godt fast...!

Jeg har lidt udfordringer med at flytte foden på pedalen, når først jeg har fået placeret foden, og jeg hamrer ned ad sporene. Det kunne jo være det er på tide, at skifte de gamle ud med et par af typen Five Ten Contact istedet.

Når jeg en sjælden gang kører løb, tager jeg dog altid de gode gamle klikpedaler i brug. Jeg kan stadig ikke få nok kraft ned gummiet med flats.

Sålen er ikke optimal i mudrede forhold, da men simpelthen glider når man har behov for godt greb - Dette opleves ikke på samme med "almindelige" kliksko, som har et langt grovere mønster, og derved giver mere grab - Ligesom dine knop dæk.

Jeg kan forestille mig at med Mi16 sålen, så er det som at køre i laksko - Hold nu kæft et metafor (kan man overhovedet bruge metafor i den sammenhæng)

Konklusionen på eventyret!

"Jeg er konverteret" - Ja, og så alligevel ikke. En gang imellem, når det er rigtigt mudret og regn så kører jeg med mine klikpedaler og kliksko eller MTB vinterstøvler beregnet til klik. 

Her er det lidt af en ulempe at køre med almindelige snørebånd - Til gengæld er det også lidt af en ulempe at sidde fastspændt - Man må jo tage det sure med det søde 🙂 

PS: Links til forhandlerne - BlackSnow & ChainreactionCycles

Peter Juul

Hold gummiet nedad...!

Kædeolie til MTB og Landevej

Kædeolie til MTB i 2018?

Kædeolie til MTB og Landevej

Kædeolie til MTB i 2018? Denne olie skal du vælge!

​Det kan du forvente...

Jeg giver mit bud på hvilke olier, der er bedst, og hvilke kvaliteter de besidder, så du har et godt grundlag for at vælge den rette olie til at smøre cykelkæden med på din mountainbike.

Continue Reading
MTBSporet.dk - Peter MTB Tjekkiet Superflow Trail MTB Sporet

Mountainbikeferie i Tjekkiet

MTB Ferie i Tjekkiet

Turen går til Tjekkiet - på MTB Ferie

I foråret dumpede der en invitation ind i min indbakke - Invitationen lød på en lille uges MTB ferie i september til Tjekkiet - Hmmm lad mig lige tænke mig om... 😉

Ustadig vejrudsigt 

Endelig blev det september, og vejrudsigten så meget ustadig ud(præcis som den danske sommer). Jeg havde derfor pakket rigeligt; måske også lidt for rigeligt, for min Duffelbag kunne næsten ikke lynes - I bagklogskabens klare lys, burde jeg nok ikke have taget 3 par cykelsko, 3 par cykelbukser, 2 par shorts og et hav af cykeltrøjer med...

MTB Ferie Tjekkiet: Fyldt duffelbag

Planen...

Planen gik på, at jeg sammen med 5 andre journalister fra Norge, Sverige, Østrig og Polen, skulle på en rundtur for at se hvad Tjekkiet har at byde på inden for mountainbikesporten - Og det var faktisk ikke så lidt!

Jeg tog et fly mod Wien skræmmende tidligt. Her mødtes jeg med Harold fra MTB Sweden, Vidar fra det norske cykelmagasin Grupetto og Christoph fra Dailysports.

Vores guider Martin og Jan fragtede os fra Wien til Ostrava i Tjekkiet. Her samlede vi de sidste 2 journalister, der skulle være en del af teamet de næste 4 dage op; polakkerne Jarek og Anya.



Dag 1 - Bikepark Kopřivná, Malá Morávka

Vores team af 6 MTB-journalister kørte mod en Bikepark, der i vinterperioden fungerer som skisportssted med pister og nybyggede liftsystemer.

Hotel Koprivna Checz Republic


Her blev vi indkvarteret på Hotel Kopřivná, som er luksus til moderate priser, komplet nybygget med svimmingpool, top fin restaurant, plads til ski og cykler, og beliggende i en højde af 740 meter.

Det kribler…

...i hele kroppen for at komme ud at køre, køre og køre noget mere mountainbike efter den lange rejse, hvor størstedelen af tiden blev brugt siddende.

Scott Genius 920 klar til Flow trails

Genial Scott

Jeg kørte på en Scott Genius 720, som med sine 140 mm vandring for og bag, viste sig at være et perfekt match til alle forhold. Det mest geniale ved en Scott Genius er at den kan låse begge dæmpere ud samtidig.

Derfor er de 140mm vandring ikke noget jeg mærkede noget til på opkørslerne - Dvs. den kører (næsten) som en hardtail.

Scott Genius 720

Scott Genius 720 gør sig til...

Forløsningen

Efter vi havde monteret egne pedaler, og indstillet vores cykler, kom den forløsning jeg havde glædet mig til siden foråret hvor en invitationen dumpede ned i min inbox i september.

Jeg var klar til at gøre sporene usikre, sammen med resten af crewet.

Uphill trail i Bike Park Kopřivná

Det siger sig selv; “What comes down... must go up(hill)”. Det var tydeligt, at resten af teamet var vant til lange klatreture i tynd luft; jeg hang dog godt på(hvis jeg selv skal sige det) til trods for danske tændstikben.

Uphill Trail i Tjekkiet

Opstigningen kan begynde på det anlagte Uphill Trail - Vidar kører forrest

Turen op var anlagt som et uphill spor med svingkombinationer og korte nedkørsler, der gjorde det sjovere at køre op. Sporet er bl.a. bygget med Enduro og Cross Country folket i tankerne. Opturen tog en god halv time.

Trails for enhver

Vel ankommet til toppen, mødtes vi af 4 trails: Fun Trail, Spicy Freeride, Gravity Line og Downhill. Sporene er ikke lange(syntes de andre - jeg var i den 7. himmel), men her er noget for enhver - Erfarne børn og middelmådige kørere kan finde sjove og udfordrende spor i Fun Trail og Family Trail. 

Pheeew haaa - Minibus til toppen

De efterfølgende 3-4 ture kørte vi til toppen i en minibus, da liften var ved at blive bygget færdig. Den står klar til vintersæsonen 2018 - og dermed også til forårskåde MTB entusiaster.

Vi nåede desværre aldrig at køre på Downhill sporet, da det var blevet mørkt. Meeeen 140 mm vandring til trods, havde det nok været mere overlevelse end sjov i mørket.

Aftensmaden, som var røget and, blev nydt i godt selskab med højt humør af 6 trætte MTB-skribenter, der de næste 3 dage skulle på rundtur, og se hvilke MTB spor Tjekkiet også har at byde på.

Natten blev tilbragt  sovene i en konge værdig suite. Jacuzzi og super lækker seng - Intet mindre til en dansker i det store udland 😉

Hotelværelse Hotel Kopřivná Tjekkiet MTB 2017

Kongesuiten på Hotel Kopřivná - Intet mindre kan gøre det 😉



Dag 2 - Rychlebské Stezky

På andendagen blev vi transporteret til de, i den østeuropæiske mountainbikeverden, kendte spor i Jeseniky bjergene. Sporene er bygget af den kendte sporbygger Pavel Horník, som har været strategen i bygningen af Tjekkiets mest berømte spor; Superflow.

Superflow er anlagt, så det på bedste vis udnytter bjergets naturlige flow.

Opkørslen byder på seriøst fede broer, klipper og kørsel langs et vandløb, der krydses flere gange - Virkelig smukt (+varmt).

Rychlebské Stezky Udsigt Dag 2 MTB Tjekkiet

Sporene bugter sig op ad bjerget i fabelagtig natur

Opstigningen tog det meste af en time i knap 27 grader(du kan nok høre, at jeg piver lidt ;-). Udover den fede opkørsel, så tærede varmen, den tynde luft og stigningen lidt på energien, men så snart forhjulet pegede nedad, så vendte energien tilbage på fuld skrue.

Jeg vil skyde på, at jeg ikke behøvede at pedalere 75% af det fedeste flowstykke jeg har prøvet - Her er store berms(højsving), sindrigt anlagte hop, der helt naturligt er indbygget i sporet, og “pump tracks” - Der er god grund til, at tjekkerne er stolte af Superflow.

MTBSporet.dk - Peter MTB Tjekkiet Superflow Trail MTB Sporet

Fantastisk optur med fantastisk udsigt + en meget varm hjelm puha!

Sporene i Jeseniky bjergene, vedligeholdes i sommerhalvåret af mere end 100 frivillige, som i stil med trailbuildere herhjemme vedligeholder og udbygger sporene, med kyndig rådgivning fra “sporbygningsguruen” Pavel Hornik.

Aftensmad: Kød med kød på

Til aftensmaden viste tjekkerne, at de ikke kun kan spise kartofler - Faktisk blev der ikke serveret andet end tomater til mere end 6 kilo kød i form af kæmpe oksefileter og -culotter fra øko-højlands-klappe-kødkvæg-stude - mener jeg de sagde 😉

Kødet kom fra Argentina, Chile og Tjekkiet. Jeg ved ikke om det var bevidst, men kødet fra Tjekkiet var det mest velsmagende, og var så mørt, at det smeltede på tungen.

Tjekkiet MTB kød med kød på MTB Sporet

Kødaften på tjekkisk manér - Kød med tomater 😀 - Whats not to like

Dag 3 - Jesenic: rå natur på grænsen til Polen

3. dagen var en vildt vekslende oplevelse, på grænsen mellem Tjekkiet og Polen.

Til trods for, at vejret er råt og underlaget vådt, så står denne dag som den største naturoplevelse på turen.

Jeg har aldrig prøvet, at køre enduro, men hold nu k… det er fedt. Specielt når man kommer igennem så forskellige scenerier.

Vi startede med at spinne i lavt gear til toppen af Smrk(huh… ingen vokaler?), som er bjergkammen, der udgør grænsen mellem Tjekkiet og Polen. Crewet var efterhånden blevet godt sammentømret, og vi knævrede hele vejen til toppen på engelsk med 6 forskellige accenter.

Turen bød på lidt af hvert som våde rødder og knæhøj mudder - her følte vi skandinavere os hjemme.

Jesenic MTB

Vidar, Harold og jeg følte os hjemme i de koldere omgivelser

Vel nede igen, satte vi kursen mod Šerák bjerget, som lå overfor Smrk(der var det igen).

Vi kunne mærke de sidste strabadserende dage i benene, så vi tog en lift op til Šerák bjergets top. Her stødte vi på noget besynderligt; 7-8 tjekkiske “retro-mountainbikere”, som sad fast i en tidslomme fra midten af sidste århundrede.

Deres cykler med tynde dæk og kun 1 gear, bagage i trækasser og kurve, og deres old-school tøj, var simpelthen så gennemført. Vi fik et glimt af den tjekkiske (mtb)kultur, som den må have været i 40´erne.

Tjekkiet - Cyklister fra 40´erne

3 (MTB) rødder fanget i en tidslomme - Fantastisk oplevelse 

Efter en god frokost på toppen, begav vi os ned ad Šerák via den gamle adgangsvej, som nu fungerer som vandrerute.

Vejen har været brugt til at fragte byggematerialer og forsyninger til restauranten, og er anlagt med store klippesten.

På MTB i Tjekkiet - Stenet nedkørsel

Den gamle adgangsvej til toppen - Her kan vist kun køre seriøse offroadere - Og MTB´ere 😉

Over årene har klippestykkerne forskubbet sig, og danner en adrenalinfremkaldende nedfart, specielt i vådt føre.

For en dansker, der (næsten)aldrig har kørt på klipper, var det en af de større udfordringer - Læg hjernen i tasken, og så bare dernedad.

Det sidste stykke ned ad bjerget, kørte vi på grusvej. Der var god fart på, mig med tårer rindende ud af øjnene til trods for at jeg havde briller på.

... og der er det så jeg bliver overhalet af Christoph, som kører på baghjulet med over 60 km/t - De er skøre de Østrigere - Tjek ved 1:54... 

Christoph´s video fra 3. dagen

Turen til Moravsky Kras
Sen eftermiddag, kører vi til vores næste destination, Trail Center "Moravsky Kras", hvor vi bliver indkvarteret i et fuldstændig nybygget hotel. Hotellet er bygget til vandrere og mountainbikere, med vaskestation, tørrerum og opbevaringsrum til cyklerne.

Det bliver mørkt mens vi kører til trailcenteret, og de byer vi kører gennem, virker underligt spøgelsesagtige. For det første er her mærkbart fattigere end de andre steder vi har været, men der er noget der mangler - Lys i vinduerne.

Jeg ser næsten ikke nogen huse, hvor der er lys i vinduerne, og tænker; er der en fest i nærheden, hvor alle er inviteret?

Men da jeg kigger nærmere, så kan jeg se små sprækker i siderne af vinduerne, hvor der kommer en smule lys ud.

Jeg tænker, at det må være noget kulturelt, der hænger ved i befolkningen siden kommunismens tid. Når jeg tænker nærmere over det, så har vi, i denne del af Tjekkiet, ikke mødt særlig mange mennesker på vejene, hvilket kan underbygge min "teori" om at kommunismens klamme hånd stadig hænger ved den dag i dag - kun 25 km nord for Brno.



Dag 4 - Trail Center "Moravsky Kras"

Godt øm i kroppen, står jeg op, og finder de andre i gang med morgenmåltidet. De ser lidt melankolske ud...

Da jeg kigger ud ad vinduet, kan jeg forstå hvorfor; det er silende regn.

Den slags regn man bliver våd af, altså sådan rigtig våd. Heldigvis er der komplet vindstille.

Udstyret med regnjakke, mine vinter MTB støvler og knævarmere, mærker jeg, bortset fra duggende briller, snart ikke noget til regnen, som er blevet til støvregn - Der findes ikke dårligt vejr… du vé 😉

Findes der all-weather-trails? Svaret er ja!

Som en gave sendt fra himlen, var al regn som sunket i jorden på hovedparten af sporene. Sporene er bygget af fine klippesten, som har et formidabelt greb, og cyklen ruller fantastisk.

Vi møder en gruppe børn i alderen 6-10 år, som kører på et spor, der minder meget om de danske, og ligger på et plateau. Moravsky Kras er et familievenligt område, hvor hele familien kan køre det meste.

Godt udasede og mudrede får vi vasket cyklerne (af guiderne) og afleveret dem. Vi tager lidt mad og en øl, og så går turen hjemad.

Når enden er god, så er alting godt I Tjekkiet

Fantastisk måde at afslutte turen til Tjekkiet - Når enden er god... 😀

Hvordan er Tjekkiet at køre MTB i?

Vi har været på kryds og tværs af Tjekkiet, og har kørt nogle af de bedste spor Tjekkiet kan diske op med.

Jeg har aldrig været på MTB-ferie på den måde før, så jeg har ikke så meget at sammenligne med. Men jeg syntes det var mega fedt, guiderne kender alle sporene som deres egen bukselomme, lækker mad til billige penge(især øl), storslået natur og fede lange trails.

Turen var en 6-7-dages tur, kogt ned til 4 dage. 2-3 dage mere havde været perfekt til at opleve den Tjekkiske stemning, og få kørt sporene et par gange mere - Det sagt, så var det en fantastisk oplevelse, og en fed oplevelse at køre på de tjekkiske spor, der har så mange forskellige slags spor at byde på.

Links og info

Skulle du få lyst til at vide mere om MTB i Tjekkiet, der er under udvikling til at blive et godt alternativ(og billigere) til de andre MTB lande i Europa.

Dag 1: Bikepark Kopřivná: http://www.koprivna.cz/en/bikepark

Dag 2: Trailcenter Rychlebské stezky: http://www.rychlebytrails.eu/en/

Dag 3: Jeseníky Mountains: http://www.navstivtejeseniky.cz/en

Dag 4: Singletrail Moravský Kras: http://singlekras.cz/en/

Turen var foranledt af det Tjekkiske turistkontor, og var gennem MTB specialisterne Jan og Radim fra Czech MTB holidays. De to gutter kendte populært sagt, de tjekkiske spor som deres egen bukselomme - En klar anbefaling herfra ihvertfald.

Tjek www.czechmtbholidays.com ud - Vi var på en forkortet udgave af Moravian Tour. Priserne starter ved ca. 5.700 kr. pr. pers ved 3 personer. Jo flere des billigere er det pr. pers.

Ideelt til en klubtur eller bare med nogle venner.

Facebookside: https://www.facebook.com/CzechMTBHolidays/

Alt godt, Peter

Hövding Airbag Cykelhjelm

Høvding Airbag Cykelhjelm

Hövding Airbag Cykelhjelm

Innovativ og Genial Airbag Cykelhjelm

Når jeg cykler til og fra arbejde i det københavnske, kan jeg ikke begribe, at så få kører med cykelhjelm.

Jeg vil skyde på, at det i København er mellem 10-20%, der kører med cykelhjelm, til trods for den store trængsel og til tider hasarderede kørsel på cykelstierne.

Forhandler af Høvding

Ecykelhjelm.dk er en af de danske forhandlere, og er pt. den billigste.

Du finder Høvding 2.0 her

"Farlige" turister og hasarderet kørsel på cykelstierne

Specielt når jeg dagligt kører forbi Kgs. Nytorv og Nyhavn, skal fingrene være klar på bremserne, da cykelstien for det første er smal, der er meget trafik og så er der turister.

Ikke et ondt ord om turister, det er bare de færreste, der er vant til cyklister i det omfang som vi har herhjemme.

Dette resulterer i, at turisterne ikke er opmærksomme på cyklerne, så farlige situationer opstår.

Rullestol

Det er alligevel rart at have den bedste beskyttelse (så du minimerer risikoen for at skulle sidde i rullestol(eller det der er værre)resten af livet) – Det er farligt at leve, du kan dø af det, men minimere risikoen...!


Hövding usynlig cykelhjelm krave
  • check
    Farve: Sort
  • check
    Vægt: 970 gram
  • check
    Stødabsorberende
  • check
    Sensor
  • check
    Designet som en hætte
  • check
    Størrelse: S, M og L
  • check
    CE EN 1078
  • check
    Sort cover medfølger

Flere og flere kører med Hövding "kraven"

Høvding Kraven

Hehe... Er det bare mig, eller ligner kraven et par sumo-underbukser på billeder - Det gør den dog ikke i virkeligheden 🙂

Jeg ser flere og flere, der kører med Høvding cykelhjelmen, og den er nærmest blevet trendy. Det er en krave, der er meget diskret, kan nemt være i en taske, giver ikke “hattehår”, og så bidrager en standard hjelm jo heller ikke ligefrem til looket. 

Jeg er sikker på, at med udbredelse af airbag hjelmen Hövding, vil flere og flere benytte cykelhjelm, da Høvding rammer lige ned midt i det segment, der vægter bekvemmelighed og looket over sikkerheden.

Begrundelsen for ikke at bære en standard cykelhjelm er bl.a. at den er svær at håndtere i dagligdagen og så er den også lidt nørdet. 

Høvding Illustration af sikkerheden

Sådan virker Hövding - Klik på billedet for at få en større version

Der er rigtig mange danskere, der har investeret i den geniale airbaghjelm, og der bliver stadig flere og flere.

I vores søskendeland Sverige, er Høvding super populær, og danskerne er ved at komme godt efter - Specielt i storbyerne.

Politikens skribent Mette Guldagger, har skrevet en artikel om hendes oplevelse med Høvding Cykelhjelmen, og hvordan den har reddet hende fra i værste fald et kraniebrud. Læse hendes artikel på Politiken her

​2 svenske kvider bag den usynlige cykelhjelm

2 svenske kvinder, Anna Haupt og Terese Alstin udviklede den første prototype af airbag hjelmen for mere end 12 år siden.

De fik idéen da Sverige indførte et påbud om anvendelse af cykelhjelm for børn under 16 år, og det var uvist om dette også blev obligatorisk for voksne.

Godkendt i Europa

Høvding 2.0 er CE-mærket, som loven kræver for at sælge cykelhjelme i Europa.

Der har dog været tvivl omkring sikkerheden af den usynlige cykelhjelm, men det svenske forsikringsselskab Folksam har blandt en test af 18 cykelhjelme fundet frem til, at airbag cykelhjelmen beskytter 3 gange så meget som en almindelig cykelhjelm.

Rådet for Sikker Trafik giver også hjelmen en anbefaling med på vejen.

Hvordan virker "kraven" så?

Til forskel fra den eksisterende standard cykelhjelm, så fungerer Høvding som en oppustelig hjelm med en airbag, som vi kender den fra bilen.

Airbaggen udløses når indbyggede sensorer og accelerometre, der overvåger en række parametre som g-kræfter, registrerer når bevægelsesmønstret ændrer sig, og når kritiske værdier.

Når airbaggen er udløst, omslutter den hele hovedet, og til forskel fra de fleste traditionelle cykelhjelme, så beskytter den også nakken.

Godkendt i Folksams test

Politiken har skrevet en artikel der henviser til en test, som det svenske forsikringsselskab FolkSam har lavet.

Her konkluderes det, at Høvding 2.0 er 3 gange så sikker som almindelige cykelhjelme i en test hvor 18 cykelhjelme er testet i forskellige discipliner.

Læs hele testen af de 18 cykelhjelme her

Politiken journalist reddet af Høvding

Mette Guldager, en journalist fra Politiken, har på egen krop mærket Høvdings evne til at beskytte hovedet.

En morgen, da hun cyklede til arbejde skred hendes forhjul ud, og airbaggen sikrede hende mod hovedskader. Læs hendes beretning her​Læs hendes beretning her​​​

Danmarks Radio har også "testet" Høvding

DR har testet hjelmen, og omen det er en meget opsat test, kan man se hvor godt airbag cykelhjelmen virker, når man tager en tur ud over styret - Se videoen hos DR her

Se mere info og billeder hos forhandleren - Høvding koster lige under 2.000,- med fri forsendelse.

Se den hos Ecykelhjelm.dk - Høvding 2.0 her


PS: Der fås adskillige fede covers til Høvding, så du kan finde dit helt eget præg - Se billederne herunder